LEIEVILKÅR FOR LEIE AV CONTAINERE, BEHOLDERE, KOMPRIMATORER OG ANNET
UTSTYR FRA CONTAINER SOLUTIONS AS.
Sist revidert: 25.02.2021
Container Solutions As blir videre omtalt som “CS” i dokumentet. Kunden er mottaker av utstyr
som har et leieforhold til CS.
1 – AVTALEN
Skriftlig tilbud fra CS er bindende i 10 virkedager. Avtale om utleie anses inngått når CS bekrefter kundes
bestilling.
1. Utstyr anses som bestilt når tilbud eller ordrebekreftelse fra CS er akseptert av kunde.
2. CS har ikke ansvar for om utlevert utstyr dekker kundes behov, med mindre dette er skriftlig avtalt
med kunde.
2 – UTLEVERING/HENTING AV UTSTYR
1. Utstyr hentes av kunde på CS sin forretningsadresse med mindre annet er avtalt.
2. Kunde skal så snart som mulig undersøke om utstyr er levert iht. avtale og varsle CS dersom det
er feil eller mangler.
3. Ansvaret kunde har for utstyr etter denne avtalen gjelder fra tidspunktet kunde mottok utstyret.
3 – BRUK AV UTSTYR
1. Kunde skal ikke leie ut utstyret videre til andre.
2. Kunde skal benytte utstyret på en normal måte. Er kunde usikker på hvordan utstyret skal
benyttes så skal kunde ta kontakt med CS og etterspørre informasjon og/eller instruksjoner for
hvordan dette skal benyttes før det tas i bruk. Kunde er ansvarlig for enhver skade som påføres
utstyret grunnet feil bruk. Dette er ikke avhengig av at kunde er gitt undervisning eller har mottatt
instruksjon, brosjyrer eller lignende.
3. Trenger utstyr utbedring/reparasjon etter leieforholdet er avsluttet så kan kunde holdes ansvarlig
for reparasjonskostnadene.
4. Kunde skal så langt det er mulig teste utstyrets funksjoner før det tas i bruk.
5. Kunde skal ikke foreta reparasjon på utstyret med mindre det er avtalt med CS.
6. Utstyr anses å være kundes ansvar inntil det er levert tilbake til CS.
7. Det er kundes ansvar at utstyr sikres mot tyveri, og så langt det er mulig hindres fra å bli utsatt for
skadeverk.
8. CS skal kunne ha mulighet til å kontrollere utstyret i leieperioden.
9. Kunde skal ikke transportere utstyr utenfor Norge med mindre det er avtalt med CS..
4 – REKLAMASJON
1. Kunde skal umiddelbart varsle CS dersom det er feil på utstyret eller leveringen.
CS skal forsøke å løse dette. Dersom det avgjøres at det ikke lar seg gjøre med de ressurser CS
på tidspunktet har tilgjengelig, skal CS forsøke å foreta omlevering av utstyr dersom CS har
tilsvarende utstyr tilgjengelig.
2. CS har ikke krav på leie for utstyr som var defekt på leveringstidspunktet.
3. CS har krav på leie i avtaleperioden dersom kunde har forårsaket årsaken til at utstyret eller del
av dette ikke kan benyttes.
5 – KUNDE SITT ANSVAR
1. Kunde er ansvarlig for skade som påføres utstyret. Dette gjelder skade som følger av uriktig bruk,
bruk i strid med leieavtale, eller ved bruk i omgivelser som åpenbart påfører utstyret skade eller
belastninger.
2. Kunde skal informere CS om skade på utstyret så raskt som mulig.
3. Hverken manglende opplæring av kunde på bruk av utstyret, eller andre forhold, fritar kunde for
ansvar for skade og tap på utstyr eller annet.
4. Kunde er ansvarlig for direkte og indirekte tap som CS måtte bli påført ved skade, havari eller
lignende som måtte oppstå på utstyret mens det leies av kunde.
5. CS sitt tap er tilsvarende den utbedringskostnaden CS kan dokumentere å være påført. Dette kan
være rengjøring, samt det tap CS etter sine standard utleiepriser påføres ved at utstyret i
utbedringsperioden ikke kan leies ut til andre.
6 – CONTAINER SOLUTION AS SITT ANSVAR
1. CS skal kontrollere utstyret før det utleveres til kunde.
2. Kunde er innforstått med at utstyrets kan ha mangler/feil som ikke avdekkes av CS før utstyret
utleveres.
3. Kunde er innforstått med at forhold som andre kunders forsinkede tilbakeleveringer av utleid
utstyr, feil på utlevert utstyr, og annet, kan medføre at CS ikke kan fremskaffe det avtalte utstyr til
avtalt tid, utbedre feil på utstyr etter levering og/eller erstatte defekt utstyr med annet utstyr.
4. CS har ikke ansvar for tap, ulemper, kostnader o.l.som kunde måtte bli påført som følge av
forsinket eller uteblitt levering av utstyr, eller feil som oppstår på utstyret etter levering som
hindrer fortsatt bruk, uansett om feilen skyldes uriktig bruk eller ikke.
7 – PRIS OG BETALINGSVILKÅR
1. CS kan ikke endre pris som er gitt skriftlig til kunde, med mindre endring skyldes endring av
leietid.
2. Det kan avtales at kunde skal innbetale depositum som sikkerhet for leieforholdet.
3. CS har rett til å kreve betaling av hele eller deler av leien samtidig som utstyr leveres til kunde.
CS kan uten ansvar avvise å utlevere utstyr med mindre kunde er enig i betingelsene som stilles
ved utlevering.
4. I de tilfeller der leiesum kreves betalt for hele leieperioden, og kunde ikke betaler avtalt leie når
den forfaller så kan CS innhente utleid utstyr hos kunde uten ansvar for seg.
5. Kunde skal betale i henhold til utsendt faktura.
6. Kunde kan ikke kreve reduksjon i pris hvis utstyr innleveres før avtalt leietid utløper.
7. Leie løper frem til den er sagt opp på telefon, e-post eller SMS.
8 – TILBAKELEVERING
1. Kunde skal levere tilbake utleid utstyr til CS når leieperioden er avsluttet, hvis annet ikke er avtalt.
2. Skader på utstyr skal varsles til CS.
3. Ved manglende rengjøring kan rengjøringskostnader bli fakturert kunde.
4. Er tilbakeleveringen forsinket skal kunde erstatte CS sitt tap. Tap kan være tapt leieinntekt,
transportkostnader e.l.
9 – AVBESTILLING
1. Kunde kan ikke avbestille bestilt utstyr som er bekreftet av CS.
2. Kunde forplikter seg å betale den leien som følger av inngått leieavtale.
3. CS plikter å informere kunde så fort det oppstår forhold som betyr at CS ikke klarer å levere avtalt
utstyr til avtalt tid. Kunde kan ved slike forhold avbestille utstyr uten at kostnader påløper.
10 – MISLIGHOLD
1. Hvis kunde ikke betaler CS sine utsendte fakturaer etter hvert som de forfaller, foreligger
mislighold.
2. Ved mislighold kan CS heve avtalen uten varsel. Transportkostnader og andre kostnader ifb.
innhenting av utstyr faktureres kunde.
11 – REFERANSE
1. CS har rett til å benytte leveranse som referanse av CS. Om annet ikke er avtalt kan CS benytte
film, tekst og bilder for å promotere/markedsføre selskapet.